Ett arbetsgivarintyg är arbetsgivarens uppgifter till a-kassan om hur den f.d. anställde har arbetat och hur mycket hen tjänat m.m. Uppgifterna används av a-kassan för att besluta om arbetslöshetsersättning, till exempel nivån på dagpenningen. Det är därför viktigt att de får arbetsgivarintyget med korrekta uppgifter så snabbt som möjligt efter avslutad anställning.
Vad är då ett anställningsintyg?
Ett anställningsintyg är en lite annan sak. Det innebär ett intyg om vad den anställde gjort hos arbetsgivaren, alltså personens arbetsuppgifter, och ett omdöme om hur personen skött sina uppgifter under den tid hon eller han arbetade hos arbetsgivaren.
Varför behövs ett arbetsgivarintyg?
Ett arbetsgivarintyg är nödvändigt för att:
- Ansöka om ersättning från a-kassan – Det används för att avgöra om du uppfyller kraven för arbetslöshetsersättning.
- Visa tidigare anställning – I vissa fall kan det behövas vid ansökningar om lån eller nya jobb.
- Dokumentera din anställningstid och inkomst – Om du behöver bevisa din arbetslivserfarenhet eller inkomster för exempelvis Försäkringskassan.
Vad innehåller ett arbetsgivarintyg?
Ett arbetsgivarintyg måste innehålla följande information:
- Arbetsgivarens uppgifter – Företagets namn, organisationsnummer och kontaktuppgifter.
- Den anställdes uppgifter – Namn och personnummer.
- Anställningstyp – Om det var en tillsvidareanställning eller en visstidsanställning.
- Anställningstid – Datum för när anställningen började och slutade.
- Arbetstid – Hur många timmar per vecka eller månad personen har arbetat.
- Inkomst – Lön per månad samt eventuella ersättningar som provision, bonus och OB-tillägg.
- Orsak till anställningens upphörande – Om anställningen avslutades på grund av uppsägning, arbetsbrist eller av personliga skäl.
- Frånvaro – Information om eventuell sjukfrånvaro, tjänstledighet eller annan frånvaro som påverkat arbetstiden.
- Underskrift av arbetsgivaren – En ansvarig person på företaget måste underteckna dokumentet.
Hur får man ett arbetsgivarintyg?
Du kan begära ett arbetsgivarintyg från din arbetsgivare, och de är skyldiga att utfärda det enligt lag. I vissa fall kan arbetsgivaren använda tjänsten arbetsgivarintyg.nu, som är en digital tjänst kopplad till a-kassan.
Arbetsgivarintyget kan fyllas i digitalt När du har avslutat din anställning och ska ansöka om ersättning från a-kassan ska din arbetsgivare enligt lag fylla i ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyg.nu är en e-tjänst där arbetsgivaren kan fylla i arbetsgivarintyget som sedan skickas direkt till a-kassan.
Din arbetsgivare kan också välja att fylla i en pdf-blankett. Blanketten finns att ladda ner på a-kassans hemsida.
Om din arbetsgivare vägrar att ge dig ett arbetsgivarintyg kan du:
- Påminna om att de enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring är skyldiga att utfärda intyget.
- Kontakta din a-kassa för hjälp.
- Ta hjälp av facket om du är medlem.
Vanliga frågor om arbetsgivarintyg
Hur lång tid tar det att få ett arbetsgivarintyg?
- Det kan variera, men arbetsgivaren bör ge dig intyget inom några dagar till en vecka.
Vad gör jag om min arbetsgivare inte lämnar ut intyget?
- Kontakta a-kassan och informera dem. De kan skicka en formell förfrågan till arbetsgivaren.
Är arbetsgivarintyg och tjänstgöringsintyg samma sak?
- Nej, ett tjänstgöringsintyg innehåller generellt information om arbetsuppgifter och prestationer, medan ett arbetsgivarintyg är en standardiserad handling för a-kassan.
Måste jag lämna in ett arbetsgivarintyg om jag redan har en ny anställning?
- Nej, men om du någon gång behöver ansöka om a-kassa kan det vara bra att ha intyget redo.
Avslutande ord
Ett arbetsgivarintyg är ett viktigt dokument för alla som vill ansöka om a-kassa. Det innehåller detaljerad information om din anställning och inkomst och måste utfärdas av din arbetsgivare vid anställningens slut. Om arbetsgivaren inte lämnar ut intyget finns det lagliga sätt att få hjälp, till exempel genom a-kassan eller facket.
Tips! Be din arbetsgivare använda Arbetsgivarintyg.nu för en smidigare hantering!